tisdag 1 juni 2010

Tisdag.

Ledigheten just nu är en pärla när det är så fint väder. Nu sitter man ute på baksidan med datorn och en köpp kaffe och Nomy's härliga musik och tittar på Keso när han solar i gräset! Måste få berätta händelsen igår! Jag och JoHi är ute med Keso i långlinan och kastar lite boll sen så kommer det några med sin hund och jag ropar på henne och hon skuttar fram och sen börjar hon busa med Keso. Låt mig tillägga att våran hund var i långlina och denna var lös. Dom börjar iaf busa och Keso tar tag i nackskinnet på denna hunden och tillslut släpper han sen börjar hon busa upp Keso igen! Johan backar för att linan ska vara sträckt. Båda två (ägarna till andra hunden) jaga Keso även när han inte är med den andre hunden! Dom springer efter Keso och han lägger sig sedan ner och Johan säger lite bittert att rör INTE våran hund. Den här hunden fick ingenting.. Jag anser att Keso inte gjorde fel för det var inte han som började busa upp och dessutom satt han i långlina vilket inte denna hund gjorde. Hon sprang till Keso 2 ggr och dom springer efter min hund =/ Visst han bet i hennes nackskinn men bara på lek och hade det varit så farligt hade hon ju inte busat upp honom igen?! Dom anser att dom inte gjorde fel vad jag uppfattade som iaf när jag tog upp detta senare med dom! En av dom påstår sig att han sprang efter Keso för att lugna ner honom. Men vadå det var inte Keso som sprang och skulle busa och låt dessutom oss ta hand om våran hund! Anledningen till att jag skriver detta är att jag kan inte släppa det fortfarande. Hur vi än kommer tycka olika om denna händelse är det en sak som ni inte kan diskutera och det är att det är koppel tvång på hundar så hur som helst är det erat fel. Vad tycker ni? Har jag rätt att tycka att dom gjorde fel eller gjorde dom rätt? Jag vill inte bråka om det men jag kan inte släppa det det sitter i mitt bakhuvud hela tiden och jag är aldrig långsynt.. Hmm Jaja.. Man får tycka vad man vill om våran hund! Tyck att han är ouppfostrad och valpig men han är 15 månader och vi har haft honom i 2 månader och han har gjort sådana framsteg ni inte kan tänka er för alni har absolut ingen aning om hur Keso är oavsett om ni har träffat honom massor med gånger för ni har aldrig haft honom dygnet runt. Enligt mig är han den finaste hunden och den bästa hunden jag någonsin kunde skaffa! Visst är han busig och hittar på jävulskap men han är bara en unghund och skulle han göra allt man sa till honom med en gång hade det vart jätte tråkigt =)

-Over And Out!
-SannaPanna

10 kommentarer:

  1. Jag reagerade på den här berättelsen, för det första, varför ropade du på hunden från början? Man kan inte ta bort en hund som sitter fast i en annans hund käkar, först måste man ju ta bort den hunden som biter, sen reagerar jag på varför ni inte tog in eran hund med hjälp utav långlinan, det är ju väldigt lätt att göra, då är det lättare att schasa bort den lösa hunden om man har sin hund vid sin sida. Klart man tycker sin hund är bäst, men ibland måste man också se att den gör fel, annars kan den inte bli bättre!!!

    SvaraRadera
  2. Hej ANNONYM =)Nästa gång kan du ju skriva ditt RIKTIGA namn =) För det första när folk jagar MIN hund som INTE satt fast i den andre hunden.. Jag skulle inte heller vilja dra in 15 meter långlina och dessutotm tar det inte 2 sekunder att dra in en lina och speciellt inte när två JAGAR hunden =) Sen har jag aldrig skyllt detta på någon hund utan hur dom här ägarna agerade mot våran hund. När han satt "fast" i denna hund hade dom busat upp varandra och han höll henne i NACKSKINNET och när han släpper springer deras hund åter igen mot våran hund och hur som helst hade detta inte hänt om man kopplade sina hundar! Ja för att svara på att jag ropade på hunden. Jag har aldrig sagt att det var rätt men det ger inte den hunden rätten att fortsätta springa in på ängen där min hund var medans jag stod på kanten av vägen. Jag hade inte brytt mig heller om dom inte hade sprungit efter min hund och en man på ja.. hmm 110? kg försöker slänga sig på honom.. Jag ger ingen skit till någon hund utan på dom 2 som var ute med hunden. Oavsett vad man har för olika syn på denna händelse har vi i alla fall lagen på våran sida och mer behöver inte =) Have a nice day =)

    SvaraRadera
  3. Hörs nästan som om du har fått berättelsen berättad för dig men det kanske bara är jag ;)

    SvaraRadera
  4. Till modig ANNONYM: Vi kan ju börja med att säga att de du säger håller inte. De är som att krocka med en mötande bil utan bromsar, och sedan få frågan, varför bromsar du inte? Och de kan absolut inte ligga på vårat ansvar att hålla våran kopplade hund borta från den lösa. För hur mycket jag än backade med långlina för att komma bort från den andra hunden så sprang den andra hunden efter. Och ska vi prata om att göra saker lätt, så kan vi ju börja med att ha KOPPEL på hunden. Och om du vill så kan du få komma och hålla i långlinan på mitten när keso sticker iväg. Nä vist nä.. du vågar ju inte säga vem du är.
    Men för att stryka de här kan vi ju säga att Keso va fast i lina. han kommer bara runt i en cirkel på 15meters radie. Och om den andra hundägaren är rädd/orolig för att något ska hända så bör man hålla sig utanför den radien. Som att gå på SL's spår och undra varför tåget kördeöver mig!? Vet inte änns varför jag skriver de här då annonyma's åsikter ligger väldigt lågt på min lista över värdelösa saker att lägga ner min tid på! // Johan Lundkvist

    SvaraRadera
  5. Det var väldigt roliga paralleller du drar, men jag har aldrig sagt att dom som hade sin lösa hund gjorde rätt, känner ni ägaren? Spelar väl ingen roll vem jag är för ni känner ändå inte mig... Jag heter Maria och bor i Umeå... Har själv hund och kollar en massa olika bloggar, tyckte det var roligt att läsa din blogg förövrigt, men reagerade på denna!

    SvaraRadera
  6. De spelar roll iaf vem du är.. sitta och komma med komentarer gömd bakom sin dator kan alla göra, stå för vad man säger är de färre som gör.
    Men jag respekterar att du kliver fram i ljuset. Att dra paralleller har jag märkt är ett väldigt effektivt sätt att få folk att förstå. Att göra dom lite roligare är bara att få in lite komik i texten.. =) Problemet med den här händelsen i mina ögon är inte att hundarna busade eller att dom inte tog bort sin hund från våran, de som störde mig va att andra hundens ägare jagade våran hund i stället för att se till att sin egna höll sig borta. hade ägaren till den andra hunden tagit tag i sin hund eller kallat in den så hade inte Keso kunnat komma i närheten av den andra hunden. Och på så vis hade vi kunnat lösa de väldigt lätt. Men i stället så jagas min hund med sådana metoder att min hund kunde ha kommit till skada. Och den andra ägaren bryr sig inte alls om att få bort sin egen hund.

    Man kan säga att vi "kände" den andra ägaren. Att sanna ropade på hunden har inget med historien att göra då jag stod ute på en äng med Keso i spänd långlina. Varav den andra hunden springer ut till Keso där han står på ängen mellan 2-4 meter från Sanna som stod på gångvägen.

    Men som sagt. Att de hände är inte jag så irriterad över. Utan att ägaren till den andra hunden jagar min hund med risk för att min hund blir skadad. Även att den andra ägaren gärna skryter om att dennas hund är väldigt väluppfostrad. Och därmed kan gå lös. Men tydligen så kommer den inte när dom kallar in den. Om de nu kom någon inkallelse innan dom började jaga Keso.

    Mvh Johan

    SvaraRadera
  7. Ja bryr mig inte heller om denna händelse i sig men sättet dom hanterade våran hund på och att en utav dom slänger sig över våran hund eller i alla fall försöker gör mig också lite arg när dom inte tänker på vad för skador som kan komma när en man som väger ganska mycket kan göra. Sen får man jätte gärna skylla händelsen på mig om man vill det gör mig heller ingenting nu säger jag inte att du gör det som kommenterar.

    SvaraRadera
  8. Och hade hunden varit kopplad som det är lag på hade detta heller aldrig hänt

    SvaraRadera
  9. Ja, det kan jag verkligen förstå, absolut ska inte den lösa hunden springa fram, men både ni och jag vet säkert att om det är en hund som kommit utanför "den magiska ramen" som är ungefär 10 meter från sin ägare, är det svårt att stoppa, och dessutom om man känner hunden och hundarna träffats förut. Jag kan väl tycka att ingen av hundarna gjort fel, eller jo, båda har väl gjort fel, men som sagt det är hundar och inga maskiner... =)

    Men som ni säger så ska man självklart kalla in sin hund först!!! Jag har en rhodesian ridgeback och en schäfer, klart även dom gör fel, och framförallt om man träffar någon som man känner. Men mina vänner vet att om dom möter mig med hundarna så får dom ALDRIG ropa på hundarna, förän de ser att jag godkänt för hundarna att dom får gå! Det är ju mycket träning bakom och det blir ju som ett misslyckande för hunden om inte ägaren godkänt.

    Finns ingen perfekt hund, men i vissa ägares ögon är sin hund bäst och finns ingen bättre, vi har en sån granne!!!

    Hoppas att ni njuter av värmen som kommit hos er =)

    SvaraRadera
  10. Nej så är det absolut och våran hund är ett sånt busfrö så det finns inte.. Jag lägger ingenting på händelsen utan bara beteendet dom hade mot våran hund. Nej men när man börjar ropa när dom är ganska nära och ägaren ler och verkar tycka att det är kul och sen får skit för det för att man uttryckte att man blev irriterad för det dom gjorde tycker jag inte är okej. Sen visst ska väll inte jag ropa heller men när man är goa grannar och han ler så ja då glömmer man av att vara smart ibland =) Och även dom har ropat på min hund när jag har gått fot utan att det skulle vara några problem. Men nu är det ju så att dom blev trampade på tårna och skrek ut sin ilska istället för att prata om det i lugn och sansad ton tyvärr.. Men deras hund gillar jag jätte mycket och ser det mer ledsamt att dom inte kommer att träffas något mer p.g.a oss ägare som inte kunde ta en lugn och sansad konversation. Men så är det nu för tiden man kan inte säga allt man tycker och jag försöker lära mig att man ska hålla munnen stängd ibland även fast man tycker olika för folk kan inte alltid ta andras åsikter .

    SvaraRadera